“أبو جوليا وسماح: نـ,,ـهاية مفـ,,ـاجئة لعـ,,ـلاقة كانت تبدو مثالية”

مشاركه

أكيد كلنا سمعنا جملة.. تعي يا مرتي دوقي.. كتير من الشيف الفلـ,,ـسطيني الشهير أبو جوليا اللي دايما كان بيقولها لمرته سماح سهيل وهو بيصور فيـ,,ـديوهاته عن الأكل.
هذه الجملة البسيطة كانت تعبر عن اللحظات الجميلة والتفاهم الكبير اللي كان يبان بين أبو جوليا وزوجته سماح. دايما كنا بنشوف حـ,,ـب كبير واحترام متبـ,,ـادل في كل فيـ,,ـديو وكأنهم بيعيشوا في قصة حـ,,ـب مثالية.
لكن الدنيا مش دايما وردية وزي ما بنقول ما كل اللي يلمع ذهب. فجـ,,ـأة وبغـ,,ـير أي مقد,,مـ,,ـات طلع خبر انفـ,,ـصالهم اللي هـ,,ـز مواقـ,,ـع التواصل الاجتماعي وأثـ,,ـار موجة من التعليقات والأسئلة. مش بس كان الخبر مفاجـ,,ـئ لكن كانت الأسباب ورا الانفـ,,ـصال هي الأصـ,,ـعب في الاستيـ,,ـعاب.
بناء على كلام سماح اللي فاجـ,,ـأت الجميع بتصريحاتها أبو جوليا ما طلعش الإنسان اللي كان يستحق الحـ,,ـب والاحترام اللي شفناه في الفـ,,ـيديوهات. بل بالعكـ,,ـس أكدت سماح إن ربنا نجاها منه كلماتها كانت مليانة ألـ,,ـم وخـ,,ـيبة أمل كبيرة.

سماح قالت في منشوراتها على مواقـ,,ـع التواصل الاجتماعي إن اللي شفناه على الكاميرا كان مجـ,,ـرد تمثيلية متقنة وإن ورا الكواليس كان فيه معـ,,ـاناة وألـ,,ـم كبير. حياتها كانت مليانة ضغـ,,ـوطات وتـ,,ـوتر بسبب تصرفات أبو جوليا اللي ما كانتش تبان قدام الكاميرا. قالت إنها كانت تعيش تحـ,,ـت ضـ,,ـغط نفـ,,ـسي كبير وإنه كان بيعاملها بطريقة غيـ,,ـر لائقة.

كلام سماح كان صاډم لكل الناس اللي كانت بتتابعهم وتحـ,,ـب تشوف قصتهم لكن للأسف ده الواقـ,,ـع اللي كتير مننا ما يعرفهوش. مش كل اللي بنشوفه على السوشيال ميديا حقيقي وفي كتير من الأحيان بيبقى فيه وجه آخـ,,ـر للحياة اللي بنشوفها وردية قدام الكاميرا.
أسباب الانفـ,,ـصال كانت مؤلـ,,ـمة وكتبت سماح بنفسها عن المشاكـ,,ـل اللي واجهتها وقالت إن الحياة مع أبو جوليا كانت چحيم حقيقي. رغم كل المحاولات للتظاهر بالسعادة والانسجام كانت في النـ,,ـهاية مجبرة على اتخاذ قرار صـ,,ـعب والانفـ,,ـصال عنه. قالت إن ده كان القرار الأصـ,,ـعب في حياتها لكنها تحمد ربنا إنه نجاها من هذا الوضـ,,ـع الصـ,,ـعب.
كلنا بنفتكر اللحظات الجميلة اللي شفناها في فـ,,ـيديوهاتهم لكن الحقيقة كانت مختـ,,ـلفة تماما. سماح شاركت قصتها وأسباب انفـ,,ـصالها لتكون درس لكل حد بيفكر إن الحياة المثالية اللي بنشوفها على الشاشات الواقــ,,ـع.

الصور اللي كانوا بينشروها مع بعض وأول صور لابنهم قـ,,ـبل الانفـ,,ـصال كانت دايما مليانة حـ,,ـب وفرحة. لكن في الكواليس كانت سماح بتعـ,,ـاني وبتحاول تحافظ على بيتها وأسرتها في ظل ظـ,,ـروف صـ,,ـعبة.
الموضوع ده بيأكد لنا إن مش كل حاجة بنشوفها حقيقية وإن السوشيال ميديا ممكن تكون مضـ,,ـللة في بعض الأحيان. كلنا لازم نتعلم من قصة سماح إن ما نحكمش على الناس من خلال اللي بنشوفه بس ونحاول دايما نكون داعمين لبعضنا في الأوقات الصـ,,ـعبة.
في النـ,,ـهاية
قصة أبو جوليا وسماح بتفكرنا إن مش دايما كل اللي بيبان قدامنا هو الحقيقة الكاملة. حياتهم كانت مثال على إن السوشيال ميديا ممكن تخفـ,,ـي وراءها حقائق مؤلمة. نتمنى لسماح السعادة والقوة ونتمنى لأبو جوليا إن يتعلم من أخـ,,ـطائه ويحاول يكون إنسان أفضل.

مشاركه

×